Regie: Tim Miller
Begin 1985 kwam The Terminator uit in Nederland. De film, die geregisseerd en (mede) geschreven was door James Cameron, maakte meteen vanaf de grimmige openingsscène diepe indruk op me, ook door de onheilspellende muziek van Brad Fiedel. In de film wordt de toekomstige wereld overheerst door robots onder leiding van Skynet. Skynet stuurt een AI-robot (een T-800 om precies te zijn, gestalte gegeven door bodybuilder Arnold Schwarzenegger, die hierdoor wereldwijd bekendheid kreeg) naar het verleden van 1984 om Sarah Connor (Linda Hamilton) te vermoorden vóórdat ze een kind krijgt: John Connor, de toekomstige leider van het verzet tegen Skynet. De film was een groot succes, met als gevolg dat de T-shirts met de oneliner ‘I’ll be back’ tot op de dag van vandaag over de toonbank vliegen, en er videogames, tot 2017 een attractie in Universal Studios Florida, een hele trits sequels, video games en zelfs een tv-serie zijn gemaakt.
Van de films deed Terminator 2: Judgment Day (1991) het nog goed (waarschijnlijk door het succes van de eerste en omdat Cameron die ook had geregisseerd en had meegeschreven), maar Terminator 3: Rise of the Machines (2003), Terminator Salvation (2009) en Terminator Genisys (2015) kwamen niet boven het gemiddelde uit.
Je zou denken dat het dan wel klaar is, maar nee. Er moet in het heden weer een nieuwe verzetsheld worden uitgeschakeld door een AI-robot uit de toekomst. Deze keer is het een Rev-9, gespeeld door Gabriel Luna die alleen maar eng hoeft te kijken. Zijn doelwit is de Mexicaanse Dani Ramos (Natalia Reyes). Tegelijk met de Rev-9 wordt de gemodificeerde supersoldaat Grace (Mackenzie Davis uit oa Blade Runner 2049 en Black Mirror) teruggestuurd om Dani te beschermen. Gaandeweg de film sluiten Sarah Connor en jawel, de oorspronkelijke Terminator die tegenwoordig Carl heet, zich bij hen aan. Linda Hamilton is inmiddels dik in de zestig en Arnold Schwarzenegger dik in de zeventig, maar ze doen nog stevig mee met het actiegeweld. Leuk weetje: Linda Hamiltons Sarah Connor is een heerlijke grumpy badass. Dat was ze niet geweest Tim Miller zijn zin had gekregen, die haar ‘more relatable’ (toegankelijker) wilde maken. Hamiltons antwoord was simpel: “Sarah Connor has never been relatable.” Lees het hele interview van de Hollywood Reporter hier. Nóg een leuk weetje: de filmmuziek is van onze eigen Tom Holkenborg, aka Junkie XL, klik hier om te luisteren.
Het is helaas niet méér dan actiegeweld. De regie is in handen van Tim Miller, die hoge ogen gooide met Deadpool. Het scenario werd geschreven door David S. Goyer (die ook meeschreef aan films als Blade en The Dark Knight), Billy Ray (State of Play, The Hunger Games) en beginnend scenarist Justin Rhodes. Toch hebben ze er niets beters uit kunnen persen dan dit commerciële gedrocht dat vol clichés zit. Het acteerwerk is ronduit slecht (nou ja, Mackenzie Davis en Linda Hamilton maken er nog het beste van) en de dialogen zijn suf en voorspelbaar, vooral de ‘serieuze’ scenes waarbij sprake is van een vet-aangezette boodschap of zelfopoffering. Ook wordt werkelijk álles benoemd, van “we’re not safe here” en “he’s coming” als je dat zelf ook al kan zien, tot “Locked!” bij een deur niet opengaat. Stompzinniger kan bijna niet.
De film kostte maar liefst 190 miljoen dollar, maar flopte zó hard dat Paramount Pictures tegen de 120 miljoen dollar verlies leed. Mijn advies? Sla ‘m over en ga de oorspronkelijke Terminator (nog eens) kijken.
Deze film op IMDb
Klik hier om te zien waar deze film te zien is
Scroll door als je wil weten waarom James Cameron de Terminators na de tweede niet schreef en regisseerde
Cameron had de rechten op Terminator sinds 1983 al niet meer. Hij verkocht ze voor $ 1 aan producer Gale Anne Hurd in ruil voor de garantie dat hij de film zou regisseren. Later zou hij hierover zeggen dat dat een van de grootste fouten uit zijn carrière is geweest. Hurd bracht enkele wijzigingen aan in het script en werd de co-schrijver. Dit wordt later belangrijk.
Toen het productiebedrijf achter de eerste Terminator, Orion, ten onder ging, overtuigde Arnold Schwarzenegger Mario Kassar van Carolco ervan om de andere helft van de rechten te kopen (Hurd bezat nog steeds 50%). Vervolgens overtuigden ze Cameron ervan om T2 te schrijven.
Carolco ging ten onder terwijl Cameron aan het Titanic-project voor Fox werkte. Schwarzenegger wilde dat Cameron de rechten persoonlijk met hem zou overnemen, maar Cameron weigerde. Hij wilde gewoon zijn mega-blockbusters maken en verdergaan met zijn leven. Carolco liquideerde de activa nadat Fox weigerde een echt bod uit te brengen op de rechten (waarschijnlijk omdat Cameron ze zoveel kostte tijdens de productie van Titanic). Andrew Vajna, die Kassar’s partner was geweest en Carolco had opgericht maar vóór T2 was vertrokken, overtuigde Kassar ervan de rechten in een privéovereenkomst op te nemen, net toen Cameron op het punt stond om erover in gesprek te gaan. Vajna wilde ze zodat ze een bekende naam zouden hebben om hun nieuwe studio, C2, een vliegende start te geven.
Hurd hield het een tijdje vol, maar toen het stof was neergedaald, wilde Cameron niet nog een film regisseren omdat hij gekwetst was door de deal en zijn vriend Mario Kassar (hij had uiteindelijk besloten voor de rechten te gaan, maar voelde zich in de rug gestoken). Uiteindelijk verkocht Hurd de rechten en kreeg ze een uitvoerend producentkrediet op T3.
De rechten stuiterden daarna rond naar Halcyon en vervolgens tussen de Ellisons, en liggen momenteel bij Skydance, hoewel de distributierechten van T1 en T2 bij MGM liggen. Omdat ze co-schrijver was van de eerste film, begon Hurd onderhandelingen met Skydance om de rechten terug te krijgen via de Copyright Reversion-clausule rond het moment dat Dark Fate uitkwam. Skydance heeft blijkbaar een deal bereikt en behoudt de rechten ‘voor de nabije toekomst’.
De rechten liggen nu nog steeds bij hen. Hoewel Cameron liet weten dat er gesprekken hebben plaatsgevonden over een nieuwe Terminator-film lijkt die kans klein. De enige manier waarop we misschien ooit nog een fatsoenlijke Terminator-opvolger te zien krijgen, is als Hurd de rechten terugkrijgt en een creatief team kiest dat daadwerkelijk begrijpt wat het was dat Terminator zo geweldig maakte.
Klik hier voor de oorspronkelijke Engelstalige comment op Reddit.

