Much Loved

Nabil Ayouch, 2015

Noha en haar twee vriendinnen/huisgenoten verdienen hun geld in de prostitutie in Marrakesh. Ze zijn grofgebekt, stoer en goedlachs en met name Noha is bedreven in haar werk. Eerst zien we hoe ze naar een feest in een sjiek complex gaan, waar de klanten bestaan uit rijke, maar vrouwonvriendelijke Saoedi’s. In deze scène worden de karakters van, en de hiërarchie onder de dames meteen duidelijk voor de kijker: Noha is aanvoerder, Soukaïna en Randa haar protegees. Noha heeft de ervaren moederrol, ze doet voor hoe alles moet, geeft de twee anderen op hun donder als ze hun werk niet naar behoren doen en redt situaties als ze uit de hand dreigen te lopen. Thuis is ze ook degene die erop toeziet dat de huur op tijd betaald wordt. Soukaïna is mooi, geduldig en een beetje naïef, en Randa worstelt met haar seksualiteit en heeft het moeilijk met de ondergeschikte rol die het vak met zich meebrengt.

Gaandeweg leer je de dames, hun persoonlijke verhalen en daarmee hun kwetsbaarheid steeds beter kennen. Hoe Noha elke week onopgemaakt in djellaba en hoofddoek (een schril contrast met de glamourkleding, zware make-up en weelderig zwarte lokken die ze naar haar werk draagt) naar haar familie gaat in een achterbuurt, waar haar moeder haar stille verwijten maakt maar wél haar geld aanneemt, Randa die voorzichtig kennismaakt met de vrouwenliefde en Soukaïna die verliefd wordt op een klant. Hoe de mannen die hun pad kruisen ze behandelen, en denken te kunnen nemen wat ze willen omdat de vrouwen hun lichaam verkopen. Hoe ze worden vernederd en toch hun waardigheid moeten zien te behouden. Wanneer de vrouwen niet hoeven te werken vluchten ze met hun vrienden, net als zij bijzondere nachtvlinders zoals homo’s en travestieten, in coke, drank en gesprekken over hun dromen: zorgeloosheid en een eigen eiland. De film laat ook de hypocrisie zien: wanneer Soukaïna wordt mishandeld door haar klant en Noha later blind van woede stenen tegen de deur van het complex gooit, wordt niet de klant opgepakt maar Noha, die op het bureau nog eens extra vernederd wordt.

Ik was verbaasd te zien dat de film door een man gemaakt is. Hij zet feilloos vier sterke, maar toch kwetsbare vrouwen neer zonder enig oordeel – of het moet een oordeel zijn over de mannen die gebruik maken van hun diensten, betaald of niet. De enige man die de hele film betrouwbaar blijft is hun chauffeur Saïd, die soms met rooie oortjes zit te luisteren naar de anekdotes van de dames. Ondanks alle ellende is zelfmedelijden geen optie voor de vrouwen, iets dat de spaarzame momenten dat je Noha kwetsbaar ziet des te indringender maakt. Het meest was ik onder de indruk van de sterke band die de vrouwen onderling hebben: hoewel ze regelmatig dingen op elkaar afreageren zijn ze er onvoorwaardelijk voor elkaar. De scènes waarin ze over elkaar heen, in joggingpak en zonder makeup, giechelend als schoolmeisjes TV liggen te kijken zijn ronduit ontroerend.

Much Loved is een rauwe, integere film zonder enig melodrama, met prachtig acteerwerk en heerlijke groffe dialogen, afgewisseld door precies de juiste hoeveelheid zachtheid. De film heeft een rel in Marokko veroorzaakt en is daar nu verboden, omdat het in contrast zou staan met de zeden. De hypocrisie beperkt zich dus niet tot het verhaal.

“Hoofdrolspeelster Loubna Abidar, die Noha speelt, werd een aantal maanden geleden ook uitgelachen en weggestuurd in een politiebureau in Casablanca. Ze wilde aangifte doen omdat ze door mannen met messen werd belaagd, maar werd de deur gewezen met de opmerking ‘eindelijk Abidar, je hebt een pak slaag gekregen’. Abidar verblijft nu in Frankrijk en heeft daar asiel aangevraagd. Ze heeft zelfs doodsbedreigingen ontvangen naar aanleiding van haar hoofdrol. (…) Abidar en regisseur Nabil Ayouch werden in juni aangeklaagd voor pornografie, onzedelijkheid en het aanzetten van minderjarigen tot ontucht. De dag na de première in Cannes werd de film verboden door de Marokkaanse minister van Communicatie, nog voordat de filmmakers om toestemming hadden gevraagd de film uit te brengen in Marokko.”
(One World, Paul van de Calseijde)

Deze film op IMDb

Score Fay Per View
Wat is jouw score voor deze film?
[Totaal: 0 Gemiddeld: 0]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.