Color Out of Space (2019)

Regie: Richard Stanley

Het gezin Gardner woont op een afgelegen boerderij. Het zijn oorspronkelijk stadsbewoners, maar vader Nathan heeft besloten alpaca’s te gaan houden, vandaar. Moeder Theresa zit regelmatig in videomeetings en doet iets financieels, zoon Benny is puber en blowt, dochter Lavinia is puber en een wicca en hun introverte kleine broertje Jack draagt een bril met dikke glazen. Op een avond slaat er een meteoor, die een fel magenta-kleurig licht afgeeft, in in de achtertuin. Vanaf dat moment beginnen er dingen te veranderen.

De film is gebaseerd op het gelijknamige beroemde korte verhaal van horrorgrootmeester H.P. Lovecraft. Het is vaker verfilmd: in 1965 als Die, Monster, Die!, in 1987 als The Curse, in 2008 als Colour from the Dark en in 2010 als Die Farbe. Blijkbaar rust er ook een vloek op de verfilmingen van het verhaal, want ze zijn geen van allen goed ontvangen – deze versie van Richard Stanley niet uitgezonderd. Ik val maar meteen met de deur in huis: Lovecraft zou zich omdraaien in zijn graf bij het zien van dit pretentieuze prul. Totaal onbegrijpelijk dat de film maar liefst zeven prijzen heeft gewonnen, waarvan zelfs één op het H.P. Lovecraft Festival in Portland.

In het oorspronkelijke verhaal, dat wordt verteld vanuit het perspectief van een landmeetkundige, wordt stukje bij beetje het geheim blootgelegd over een verlaten stuk land waar niemand wil komen of op wil bouwen. Dat was op zich al een beter uitgangspunt geweest, omdat je dat wordt meegenomen op een zoektocht en er extra laag en een opbouw in zit. Het uitgangspunt in de film is het gezin Gardner, dat in het verhaal van Lovecraft allang dood is, en ‘lagen’ en ‘opbouw’ zijn termen die op deze film niet van toepassing zijn.

Zo ongeveer alles dat mis kan zijn aan een film is mis aan deze film. De dialogen lijken geschreven door een vijftienjarige nerd. Ze zijn ongepast, onlogisch, geforceerd grappig. Wat hoogtepunten: “… that’s like a propeller with an aneurysm”, “You like him, huh? You’re practically throwing yourself at him, look at the way you’re dressed!”, “Haha, that’s really funny, a pussy named G-Spot” of tijdens het melken van de alpaca’s: “You have to be gentle with their uhhh… boobs…” De quasi-diepzinnige monoloog waar de film mee afsluit is de vlag op deze modderschuit, en dat bedoel ik niet in positieve zin.

De belichting en het gebruik van rook zijn over the top, de muziek is flut. De personages zijn niet uitgewerkt, over hun drijfveren blijven we in het duister. De informatie die we wel over ze krijgen, zoals de wiccapraktijken van dochter Lavinia of de excentriciteit van Ezra die ook op het landgoed woont, hebben geen enkele functie in het verhaal. Het acteerwerk is totaal ongeloofwaardig, van Nicholas Cage (vader Nathan) wist ik al dat zijn prestaties enorm afhangen van de regisseur (de eindscène in City of Angels met die peren – tenenkrommend!), maar van Joely Richardson (moeder Theresa) had ik echt beter verwacht. Het lijkt erop of ze hun rollen even weinig serieus nemen als de schrijvers (Richard Stanley en Scarlett Amaris) dat hebben gedaan. De enigen die nog een beetje hun best doen zijn Elliot Knight (hydroloog Ward Philips) en Madeleine Arthur (als dochter Lavinia). Tommy Chong (de helft van het legendarische duo Cheech & Chong) had waarschijnlijk een field day met de rol van Ezra.

Ronald Rovers van Trouw schreef een lyrische recensie over Color Out of Space, met termen als ‘extravagante turbowaanzin’ en ‘sensationele trip’ – ik ben dol op absurde horrorfilms, maar dan moeten ze wel goed gemaakt zijn (denk aan Tokyo Gore Police, The Neon Demon, Braindead, Planet Terror) en dat is deze echt niet. Rovers maakte zelfs een vergelijking met Jaws. Dát is pas turbowaanzin. Het enige dat wat mij betreft echt goed is aan deze film is de prachtige poster.

Deze film op IMDb

Score Fay Per View
Wat is jouw score voor deze film?
[Totaal: 0 Gemiddeld: 0]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.